Η ΒΟΛΙΩΤΙΣΣΑ ΣΧΕΔΙΑΣΤΡΙΑ ΜΟΔΑΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΤΑΜΠΟΛΙΑΝ που δημιούργησε το «Revenge Dress” της Πριγκίπισσας Νταϊάνα και η δωρεά της στο Κέντρο Τέχνης Τζιόρτζιο ντε Κίρικο του Δήμου Βόλου.
με ανάρτησή του στο facebook στις 29 Ιουνίου αναφέρει:
Στις 29 Ιουνίου 1994, η Νταϊάνα, πριγκίπισσα της Ουαλίας, φόρεσε για πρώτη φορά ένα μαύρο, κοντό κοκτέιλ φόρεμα για να παραβρεθεί στο ετήσιο event συγκέντρωσης χρημάτων του περιοδικού Vanity Fair, στο δείπνο της Serpentine Gallery στους κήπους του Kensington Gardens. Δεν ήταν, όμως, ένα τυχαίο φόρεμα. Την προηγούμενη, ο πρίγκιπας Κάρολος σε μια πολυαναμενόμενη τηλεοπτική συνέντευξη, αποκάλυψε ότι την απάτησε.
Τότε ήταν που την επόμενη ημέρα η Πριγκίπισσα Νταϊάνα φόρεσε το iconic μαύρο φόρεμα που αποκάλυπτε τους ώμους γράφοντας ιστορία με αυτή της την εμφάνιση.
Το «φόρεμα της εκδίκησης» (Revenge Dress) όπως ονομάστηκε αργότερα .
Η Ντιάνα είχε αρχικά απορρίψει την πρόσκληση για το δείπνο. Ωστόσο, δύο ημέρες πριν από το δείπνο, μετά από αρκετές ημέρες δημοσιότητας των αποκαλύψεων για την απιστία του Καρόλου, δέχτηκε την πρόσκληση. Η Νταιάνα εμφανίστηκε φορώντας το φόρεμα βγαίνοντας από το αυτοκίνητό της και την υποδέχτηκε ο Λόρδος Palumbo, πρόεδρος του Συμβουλίου της Πινακοθήκης Serpentine, πριν μπουν στη γκαλερί. Για ελάχιστα δευτερόλεπτα οι φωτογραφοι την αποθέωσαν και το φόρεμα έγραψε τη δική του ιστορία στην ιστορία του στυλ και στο συμβολισμό του ενδύματος.
[πηγή : Wikipedia/revenge dress]
Το φόρεμα σχεδιάστηκε από την Ελληνίδα ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΤΑΜΠΟΛΙΑΝ/ Christina Stambolian. Γεννημένη στο Βόλο, κόρη οικογένειας Αρμένιων προσφύγων με πατέρα γνωστό ράφτη που διατηρούσε ραφείο στην οδό Τοπάλη [είχε βρεθεί και ξύλινη κρεμάστρα κοστουμιού με ανάγλυφη επιγραφή του ονόματος του πατέρα της] , η Χριστίνα μετά την Ελληνογαλλική Σχολή του Βόλου σπούδασε ζωγραφική, ενδυματολογία και διακόσμηση στη Σχολή Βακαλό της Αθήνας. Έφυγε στο Λονδίνο , όπου αρχικά ασχολήθηκε με τις γραφικές τέχνες και παρακολουθούσε μαθήματα μόδας στο περίφημο Saint Martin’s School of Arts and Design. Συνεργάστηκε με γνωστό Οίκο βραδυνών ενδυμάτων με παραρτήματα στο Παρίσι και Ν.Υόρκη και πραγματοποίησε 12 δικές της κολεξιόν.
Το μαύρο φόρεμα από μετάξι είχε παραγγείλει τρία χρόνια πριν φορεθεί ο αδελφός της πριγκίπισσας λόρδος Charles Spenser στην Χριστίνα Σταμπολιάν και ακολούθησαν πολλές επισκέψεις της πριγκίπισσας έως ότου πάρει την τελική του μορφή [σύμφωνα με τις αφηγήσεις της ίδιας της σχεδιάστριας]. Η Stambolian συνέκρινε την επιλογή της Νταιάνα για το μαύρο χρώμα με το μαύρο κύκνο Odile στο μπαλέτο «η Λίμνη των Κύκνων» του Tchaikovsky, δηλώνοντας ότι η πριγκίπισσα “επέλεξε να μην παίξει τη σκηνή σαν την Odette, αθώα σε λευκά. Την έπαιξε σαν Odile. Ήταν σαφώς θυμωμένη.” Το φόρεμα αρχικά κόστισε 900 £. Η πριγκίπισσα είχε αρχικά προγραμματίσει να φορέσει ένα φόρεμα του Valentino πριν επιλέξει το σχέδιο της Stambolian.
Η Χριστίαν Σταμπολιάν, το 2005 μετά από επίσκεψη της στο Βόλο, ενθουσιασμένη από το εκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό έργο της Σχολής Εφαρμοσμένων Τεχνών –Δημοτικού ΙΕΚ Βόλου , αποφάσισε αρχικά να εκθέσει 14 μικρά μοντέλα φορεμάτων και 45 σχεδίων της, μεταξύ των οποίων και το μικρό μοντέλο του «φορέματος της εκδίκησης». Αυτό συνέβη στην ετήσια έκθεση των σπουδαστών του 2006 στο κτίριο του ΔΙΕΚ της οδού Χείρωνος. Την έκθεση με ειδικές κατασκευές σχεδίασε και επιμελήθηκε ο δάσκαλος της Σχολής, Παναγιώτης Δραντάκης με τη σύμφωνη γνώμη της σχεδιάστριας. Στη συνέχεια αποφάσισε τη δωρεά στο Δήμο Βόλου μέρους των σχεδίων της , των μικρών μοντέλων και βιβλίων με αναφορές στο έργο της και στο «μαύρο φόρεμα», τα οποία το 2008 μεταφέρθηκαν και παρουσιάζονται έκτοτε σε μόνιμη έκθεση σε μικρή αίθουσα του 3ου ορόφου του Κέντρου Τέχνης Τζιόρτζιο ντε Κίρικο.
Η Χριστίνα Σταμπολιάν επισκέπτεται σε αραιά διαστήματα το Βόλο. Το «Μαύρο φόρεμα» πωλήθηκε σε δημοπρασία τον Ιούλιο του 1997 για 39.098 £. σε ζευγάρι Σκωτσέζων συλλεκτών που το χρησιμοποιεί για να συγκεντρώσει χρήματα για φιλανθρωπικά ιδρύματα παιδιών. Το 2017 εκτέθηκε στο Museum of Style στο Newbridge, County Kildare στην έκθεση: Diana: A Fashion Legacy, θεωρούμενο ως το πιο σημαντικό έκθεμα.
Η ίδια η σχεδιάστρια επίσης εκθέτει τα σχέδιά της για φιλανθρωπικούς σκοπούς και συνεχίζει να δημιουργεί σχέδια για μια εκλεκτή πελατεία στο Λονδίνο.
Η ιστορία του «φορέματος της εκδίκησης» δεν σταμάτησε σε εκείνο το δείπνο. Αποτέλεσε έκτοτε αντικείμενο σχολιασμού και μελέτης των εκδοτών και ειδικών της μόδας και χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα πιο εμβληματικά φορέματα, από τα «πιο εικονικά στυλ όλων των εποχών» ως το «απόλυτο σύγχρονο παράδειγμα του ντυσίματος εκδίκησης» και «πιθανώς το πιο στρατηγικό φόρεμα που φόρεσε ποτέ μια γυναίκα στη σύγχρονη εποχή». Οι χαρακτηρισμοί και οι αναλύσεις είναι άπειρες και συνεχίζονται με κάθε αφορμή ως σήμερα.
Πηγή:https://www.facebook.com/%CE%9A%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%BF-%CE%A4%CE%AD%CF%87%CE%BD%CE%B7%CF%82-%CE%A4%CE%B6%CE%B9%CF%8C%CF%81%CF%84%CE%B6%CE%B9%CE%BF-%CE%BD%CF%84%CE%B5-%CE%9A%CE%AF%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%BFGiorgio-de-Chirico-Art-Center-259195190819058