Η πρώτη διαβούλευση για την ενημέρωση των φορέων επί του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Βόλου, πραγματοποιείται διαδικτυακά αύριο, Τετάρτη, 7 Ιουλίου, στις 11 το πρωί. Αρχικά θα πραγματοποιηθεί μια ενημέρωση σχετικά με το αντικείμενο και τις βασικές στοχεύσεις του ΣΒΑΚ, ενώ έπειτα θα συζητηθούν και θα προσδιοριστούν τα κύρια προβλήματα της περιοχής μελέτης, τα οποία θα κληθούν να αντιμετωπίσουν και να επιλύσουν οι προτεινόμενες παρεμβάσεις στις οποίες θα καταλήξει το ΣΒΑΚ του Δήμου Βόλου.
Για αυτό το σκοπό η συμμετοχή θεωρείται ιδιαίτερα χρήσιμη και απαραίτητη στην 1η Δημόσια Διαβούλευση προκειμένου να υπάρξει μια εποικοδομητική συζήτηση για τον εντοπισμό όλων των κρίσιμων ζητημάτων που αφορούν στην κινητικότητα εντός του Δήμου Βόλου.
Μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις της σημερινής πραγματικότητας για τις σύγχρονες πόλεις είναι η ένταξή τους στο δίκτυο των Έξυπνων και Βιώσιμων πόλεων (Smart Cities), των ενεργειακά αποδοτικών και τεχνολογικά αναπτυγμένων πόλεων. Ο Δήμος Βόλου, ως ένας σύγχρονος Δήμος που ακολουθεί την αναπτυξιακή αυτή τάση, καλείται να κερδίσει μια θέση ανάμεσα στις Έξυπνες και Βιώσιμες Ευρωπαϊκές Πόλεις επανασχεδιάζοντας την πολιτική των μεταφορών του, αντιμετωπίζοντας σφαιρικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη και το υπάρχον σύστημα μεταφορών αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες και μελλοντικές τάσεις και εξελίξεις.
Βασικό μέσο για την επίτευξη των παραπάνω στόχων είναι η δημιουργία και υλοποίηση ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που θα λάβει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες (του συνόλου των πολιτών), το αναπτυξιακό όραμα και τους στόχους της πόλης καθώς και τις ιδιαιτερότητες της περιοχής.
Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.), αποτελεί ένα στρατηγικό σχέδιο που εστιάζει στην ικανοποίηση των υφιστάμενων και των μελλοντικών αναγκών μετακίνησης πολιτών και επισκεπτών της πόλης καθώς και αγαθών, με γνώμονα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στα αστικά κέντρα, αλλά και των συνθηκών Βιώσιμης Κινητικότητας στους λοιπούς οικισμούς του εκάστοτε Δήμου.
Ο κύκλος ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, ο οποίος παρουσιάζεται στο παρακάτω σχήμα, αποτελείται από 4 επιμέρους στάδια και 12 συγκεκριμένα βήματα που αφορούν όχι μόνο στην ανάπτυξη αλλά και στην υλοποίηση του Σχεδίου.
Εικόνα 1: Κύκλος ανάπτυξης ΣΒΑΚ
Ο Δήμος Βόλου μέσα από την υλοποίηση του ΣΒΑΚ στοχεύει στα παρακάτω:
- Επίλυση των κυκλοφοριακών προβλημάτων με προώθηση της χρήσης των Μέσων Δημόσιας Συγκοινωνίας και τη δημιουργία εναλλακτικών του Ι.Χ. τρόπων μετακίνησης (π.χ. πεζή μετακίνηση, μετακίνηση με ποδήλατο) και η διερεύνηση δημιουργίας μέσων σταθερής τροχιάς, όπως διερεύνηση δημιουργίας γραμμής ηλεκτρικού τραμ κ.λ.π.
- Δημιουργία συνθηκών ήπιας κυκλοφορίας στο εμπορικό και ιστορικό κέντρο της πόλης και παραποτάμια του χειμάρρου Κραυσίδωνα.
- Βελτίωση της καθημερινής ποιότητας ζωής των κατοίκων του κέντρου και των συνοικιών με μείωση των διαμπερών κυκλοφοριακών ροών και ανάδειξη του εμπορικού και ιστορικού κέντρου της πόλης.
- Ορθή διαχείριση του αστικού δημόσιου χώρου με κριτήρια υψηλής αισθητικής, διασφάλισης προσβασιμότητας και κοινωνικής ευαισθησίας.
- Εναρμόνιση του ΣΒΑΚ στον υπάρχοντα Πολεοδομικό Σχεδιασμό – Γ.Π.Σ. (ΦΕΚ 237ΑΑΠ/04-11-2016) και λοιπές Πολεοδομικές Μελέτες – Χρήσεις Γης.
- Ενίσχυση της ταυτότητας της πόλης του Βόλου (city-branding) και δημιουργία χαρακτηριστικών τοπόσημων της πόλης.
- Αναζωογόνηση του κέντρου της πόλης και των συνοικιών.
- Δημιουργία και επέκταση των υφισταμένων αστικών και περιαστικών χώρων πρασίνου ( πάρκα, πλατείες, άλση, αξιοποίηση περιαστικών λόφων Γορίτσας, Αμφανών κ.α.) με δημιουργία διαδρομών περιπάτου.
- Ενίσχυση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού με την παροχή εναλλακτικών του ΙΧ τρόπων μετακίνησης και η βέλτιστη διασύνδεση των σημαντικών αρχαιολογικών χώρων του Δ. Βόλου.
- Ανάδειξη των προϊστορικών νεολιθικών οικισμών Σέσκλου, Διμηνίου και των αρχαιολογικών χώρων της Δημητριάδας και την σύνδεση μεταξύ τους με τη δημιουργία πολιτιστικών διαδρομών.
Σημαντικό χαρακτηριστικό κατά την διαμόρφωση ενός ΣΒΑΚ και μια από τις βασικές διαφορές του σε σύγκριση με τον παραδοσιακό συγκοινωνιακό σχεδιασμό, αποτελεί η ενεργή συμμετοχή των εμπλεκόμενων θεσμικών και άλλων φορέων, καθώς επίσης και των πολιτών.