Με επίκεντρο τα 200 χρόνια από το 1821 η έκδοση ημερολογίων από το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Πηλίου

62

Το Ινστιτούτο Ανάπτυξης Πηλίου οργανώνει εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον Τουρκικό Ζυγό.

Το 1821 είναι ιστορικό ορόσημο της Ελληνικής Επαναστάσεως στο πολιτικό γίγνεσθαι της εποχής μας.

Αρχή των εκδηλώσεων του Ινστιτούτου είναι η έκδοση 3 επιτοίχιων ημερολογίων που είναι αφιερωμένα:
1) Αγωνιστές και οπλαρχηγούς του 1821
2) Διδάσκαλοι τους γένους
3) Μεγάλοι φιλέλληνες του 1821

Το Ινστιτούτο, προχώρησε στην έκδοση επιτραπέζιου ημερολογίου του 2021 με όλο το οδοιπορικό στο ‘‘21’’, επίσης έκδωσε ημερολόγια τσέπης με τις φωτογραφίες του έργου του Θεόδωρου Βρυζάκη (1858) του ιστορικού μουσείου ‘‘Η Ελλάς Ευγνωμονούσα’’.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωση:

Στη διάρκεια του έτους 2021 θα ειπωθούν και θα γραφούν πολλά, με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από τη έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης. Άλλα σοβαρά, άλλα επιφανειακά. Άλλα με αφετηρία και κίνητρο κομματικές ιδεοληψίες, άλλα με το θράσος της ουσιαστικής άγνοιας της ιστορίας. Το σχέδιο βέβαια όμως είναι πως τα περισσότερα από όσα ειπωθούν ή γραφούν, θα αποσιωπούν ή και θα συκοφαντούν την αποφασιστική συμβολή της Ορθοδόξου Εκκλησίας στην προετοιμασία και τη διεξαγωγή του Μεγάλου Αγώνα. Θα παραλείπουν επίσης να φέρουν στην επιφάνεια «την ψυχική δομή των διεκδικητών της, θεόθεν δεδομένης, ελευθερίας», όπως εύστοχα επισήμανε ο πανεπιστημιακός Καθηγητής κ. Ηλίας Β. Οικονόμου στην έρευνά του με τίτλο «Ο Θεός και το 1821».

Δυστυχώς για την πατρίδα μας διαστρεβλώθηκε η αλήθεια ότι πηγή της ψυχικής δύναμης του λάου που αποφάσισε και έφερε σε πέρας τον Αγώνα, υπήρξε η Πίστη στο Θεό. Κάτι που έγινε σταδιακά. Ενώ δηλαδή κατά τις πρώτες δεκαετίες του νεοελληνικού κράτους ήταν ζωντανή η πεποίθηση για τη θρησκευτικότητα των αγωνιστών και τη συμβολή της Εκκλησίας, σιγά σιγά και κυρίως κατά τον 20ο αιώνα, «κοινωνικά και ιδιαιτέρως, πολιτικά γεγονότα επιδίωκαν να ιδιοποιηθούν τον αγώνα του ελληνικού λαού», όχι απλός χωρίς τεκμηρίωση, αλλά και μη λαμβάνοντας υπόψη τις αυθεντικές πηγές του Αγώνα. Και λέγοντας αυθεντικές πηγές εννοούμε εκείνα τα κείμενα – επίσημα και μη – που γράφτηκαν από τους πρωταγωνιστές της Εθνεγερσίας.

Όπως είναι οι αποφάσεις και διακηρύξεις των Εθνοσυνελεύσεων, επιστολές και απομνημονεύματα, λόγοι και απολογίες…
Από τα κείμενα και τις μαρτυρίες αυτές σχηματίζεται αβίαστα και χωρίς παραχαράξεις και διαστρεβλώσεις η πραγματική ταυτότητα του αγώνα για την απελευθέρωση της Ελλάδος, η οποία ταυτότητα περιέχεται στις ακόλουθες εννοιολογικές ενότητες σύμφωνα με την ανωτέρω έρευνα του καθηγητού κ. Οικονόμου.
1) Η ορθόδοξης πίστη συνιστά την εθνική αυτοσυνειδησία, αχώριστη από και ταυτόσημη με την ελληνικότητα.
2) Είναι ενσυνείδητη και πολυμερώς εκπεφρασμένη η πεποίθηση ότι ο Αγώνας θα επιτύχει λόγω της πίστεως στο Θεό και της ελπίδας στη Θεία Πρόνοια.
3) Η σκοποθεσία του Αγώνα είναι θρησκευτική, γίνεται υπέρ πίστεως πρώτον και υπέρ της πατρίδος μετά, σύμφωνα με τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη.
4) Χρησιμοποιούνται χριστιανικά σύμβολα και εμβλήματα.
5) Υπάρχει έντονος ιδιωτικός και δημόσιος θρησκευτικός βίος.
6) Οι αγωνιστές αυτοδεσμεύονται με χριστιανικούς όρκους.
7) Αποδίδονται τα πολεμικά επιτεύγματα στη Θεία Βοήθεια.
8) Οι προηγηθέντες του Αγώνα μάρτυρες είναι μάρτυρες της πίστεώς τους και της πατρίδος (εθνομάρτυρες).
9) Οι αφυπνίσαντες την εθνική συνείδηση υπήρξαν ορθόδοξοι κληρικοί, όπως ο Κοσμάς ο Αιτωλός, και λαϊκοί όπως ο Ρήγας.
10) Υπήρξαν διδάσκαλοι του Γένους και μερίμνησαν για την εκκλησιαστική εκπαίδευση.
11) Υπήρξε τεκμηριωμένη μεγάλη υλική και προσωπική (πολεμική) συμμετοχή του κλήρου και των μοναχών.
12) Χρησιμοποιήθηκαν τα πολυάριθμα δυσπρόσιτα μοναστήρια ως φρούρια ανεφοδιασμού του Αγώνα.
Στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων του Ινστιτούτου Ανάπτυξης Πηλίου εάν φυσικά μας επιτρέψει ο κορονοϊός θα είναι η συνεργασία με τη Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου και τους Δήμους Ανατολικής και Δυτικής Σάμου με τίτλο «Από το Πήλιο μέχρι τη Σάμο με ένα χορό και ένα τραγούδι».
Οι εκδηλώσεις θα περιλαμβάνουν γευσιγνωσία παραδοσιακών φαγητών, παραδοσιακούς χορούς, παραδοσιακά τραγούδια και μουσική, ήθη και έθιμα, καθώς επίσης και το γλωσσικό ιδίωμα της Σάμου και του Πηλίου θα βρεθούν στο επίκεντρο των εκδηλώσεων. Θα γίνει ένα επιστημονικό συμπόσιο τραπέζι διαλόγου της διαχρονικής γλωσσικής εξέλιξης και ιστορικής διαμόρφωσης των δύο διαλέκτων με μία διπλή εκδήλωση στο Πήλιο και στη Σάμο. Επίσης στο Πήλιο και στη Σάμο μιλάνε τη δωρική διάλεκτο.
Υπήρξαν κύματα μεταναστεύσεων και δευτερομετακινήσεων από αρχαιοτάτους χρόνους και έτσι εξηγείται στο γλωσσικό ιδίωμα της Σάμου υπερτερούν οι Βόρειες λεκτικές επιρροές. Ίδιες που αφορούν μετακινήσεις πληθυσμών από Δυτική Μακεδονία και Ήπειρο στο Πήλιο.
Ανάλογες εκδηλώσεις θα γίνουνε σε συνεργασία με τους Δήμους Σκιάθου, Σπετσών και Ύδρας.

Απάντηση