Ετοιμάζεται θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση

26

Στην Ελλάδα, η οποία θέτει ψηλά τον πήχη στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση, το οποίο θα κατατεθεί προς συζήτηση στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα.

Μπορεί στην Ελλάδα του σήμερα να μένει ένα μεγάλο μέρος της Αθήνας, για 5 μέρες χωρίς ηλεκτρικό, λόγω των προβλημάτων από τη χιονόπτωση, εντούτοις βήματα προς την ηλεκτροκίνηση έχουμε κάνει σημαντικά.

Μάλιστα, πρόκειται να κάνουμε βήματα και προς την αυτόνομη οδήγηση, όσο κι αν φαίνεται παράδοξο. Ήδη ο Δήμος Τρικκαίων έχει δείξει τον δρόμο, με πιλοτικά, ευρωπαϊκά προγράμματα για την ηλεκτροκίνηση και την αυτόνομη οδήγηση, με μικρό λεωφορείο να έχει κυκλοφορήσει, σχετικά πρόσφατα.

Η αυτόνομη οδήγηση συνδέεται άμεσα με την ηλεκτροκίνηση, καθώς τα αυτόνομα οχήματα, χωρίς οδηγό, είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Σκοπός της ηλεκτροκίνησης, είναι οι μηδενικοί ρύποι, ενώ ο σκοπός της αυτόνομης οδήγησης, είναι τα μηδενικά ατυχήματα, διότι τα οχήματα χωρίς οδηγό, εκμηδενίζουν το λάθος, κινούμενα μέσω GPS, αξιοποιώντας την συνδεσιμότητα 5G και εφοδιασμένα με πληθώρα ραντάρ και συστημάτων.

Βέβαια, η αυτόνομη οδήγηση, η οποία στο εξωτερικό εφαρμόζεται πιλοτικά, θα ξεκινήσει από τις πόλεις, προκειμένου να μειώσει και την κυκλοφορία οχημάτων, καθώς τα αυτόνομα οχήματα θα λειτουργούν κατά βάση ως κοινόχρηστα.

Τώρα, στην Ελλάδα, η οποία θέτει ψηλά τον πήχη στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση, το οποίο θα κατατεθεί προς συζήτηση στη Βουλή, την επόμενη εβδομάδα, όπως προανήγγειλε από το βήμα του 10ου Συνεδρίου Energy Dialogues, ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Το νέο πλαίσιο πηγαίνει «ένα βήμα παρακάτω το πλαίσιο εκτέλεσης της αστική κυκλοφορίας, καθώς δίνει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να πρωτοστατήσει στην έρευνα των τεχνολογιών οχημάτων χωρίς οδηγό». Ταυτόχρονα, ξεκλειδώνει προγράμματα αυτόνομης οδήγησης σε πολλές πόλεις της χώρας, στα πρότυπα αυτού που εφάρμοσε ο Δήμος Τρικκαίων. «Στην ουσία με το νέο θεσμικό πλαίσιο βγάζουμε το αυτόνομο όχημα στην κίνηση στην πόλη», ανέφερε ο Γιάννης Κεφαλογιάννης. Όπως διευκρίνισε, ειδικά στην περίπτωση του Δήμου Τρικάλων, δίνεται η δυνατότητα ελέγχου από τον χειριστή έως και 4 λεωφορείων, λαμβάνοντας υπόψη ζητήματα ασφάλειας. Η αυτόνομη οδήγηση αποτελεί μία σημαντική πρόκληση για την επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με τον υφυπουργό.

Όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, ο υφυπουργός ανέφερε ότι προετοιμάζεται ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο. «Δίνουμε τη δυνατότητα στους ΟΤΑ με τα ΣΒΑΚ να δημιουργήσουν δίκτυα υποδομών φόρτισης», επισήμανε, προσθέτοντας ότι «δίκτυα πρέπει να αναπτυχθούν με απλή διαδικασία και σε ιδιωτικούς κοινόχρηστους χώρους, όπως σε παρκινγκ σούπερ μάρκετ κλπ», στη λογική της μετάβασης σε smart cities. Επιπλέον, προανήγγειλε μητρώο υποδομών ηλεκτροκίνησης, μία κεντρική βάση δεδομένων μέσω της οποίας θα αποστέλλονται στους χρήστες σε πραγματικό χρόνο δεδομένα και θα εποπτεύεται η ομαλή λειτουργία των υποδομών φόρτισης.

Ετοιμάζεται θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση

Σύμφωνα με τον Γιάννη Κεφαλογιάννη, τα μικρά νησιά μπορούν να έχουν ρόλο κλειδί για ένα μοντέλο βιώσιμης κινητικότητας με φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις και πρόσθεσε ότι «μπορούν να γίνουν πιλότοι που θα εφαρμοστούν σενάρια οικονομικά βιώσιμων επενδύσεων» και επεσήμανε το παράδειγμα της μετατροπής της Αστυπάλαιας σε νησί πρότυπο βιώσιμης κινητικότητας.

Ετοιμάζεται θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση

Από την πλευρά του, ο Δημήτρης Παπαστεργίου, δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ, τόνισε ότι «ο κόσμος θέλει να κάνει την τεχνολογία κομμάτι της ζωής του. Τα μικρά ηλεκτρικά λεωφορεία πρέπει να είναι το μέλλον των μεταφορών μας μέσα στις πόλεις, καθώς ωριμάζει η διάθεση του κόσμου να αφήσει το αυτοκίνητο, ακόμα και αν είναι ηλεκτρικό.»

«Πεδίο δόξης λαμπρό να φτιάξουμε νέες σύγχρονες ηλεκτρικά κινούμενες βιώσιμες πόλεις», δήλωσε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, κάνοντας λόγο για συντονισμένη δουλειά που συντελείται από το ΥΠΕΝ και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς αυτή την κατεύθυνση, γεγονός που δείχνει τη σοβαρότητα. Αναφέρθηκε στην εξασφάλιση πρόσβασης σε χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο για Σχέδια φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων από τους ΟΤΑ, λέγοντας ότι «οι δήμοι πρέπει να δημοπρατήσουν το δικαίωμα που έχουν με μία ξεκάθαρη διαδικασία και με ανταποδοτικά οφέλη προς τις τοπικές κοινωνίες».

«Να ξαναδούμε τις πόλεις μας διαφορετικά μέσω της ηλεκτροκίνησης και των ΣΒΑΚ», ανέφερε ο δήμαρχος Τρικκαίων και πρόσθεσε ότι «πρέπει να δούμε πόλεις καθαρές και ενεργειακά ουδέτερες», τονίζοντας την ανάγκη «να μην χάσουμε αυτή την ευκαιρία καθώς ανοίγονται εργαλεία χρηματοδότησης όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και η νέα προγραμματική περίοδος».

Αξιοσημείωτη ήταν και η τοποθέτηση του Γιάννη Σαρακάκη, αντιπρόεδρου του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, ο οποίος ανέφερε ότι η βασική εξέλιξη που καθορίζει και τις τάσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι οι μπαταρίες, αλλά και οι επαναστατικές δυνατότητες που δίνει το 5G. Η εν λόγο «συνδεσιμότητα θα φέρει αλλαγή στον τρόπο που οι οδηγοί και τα αυτοκίνητα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Θα ενεργοποιηθεί ο έλεγχος φωνής ή χειρονομίας, μαζί με άλλες τεχνολογίες».

Σύμφωνα με τον Γιάννη Σαρακάκη, «οι οδικές μεταφορές μπορούν να αξιοποιήσουν της ΑΠΕ», ενώ ανέφερε ότι «η κινητική ενέργεια των οχημάτων θα καταστεί περιβαλλοντικά ουδέτερη στο μέλλον».

Όπως είπε, «με τον ρυθμό που αυξάνονται οι πωλήσεις των αυτοκινήτων θα φθάσουμε σε 14 τεραβατόρες σε αποθήκευση τις επόμενες δεκαετίες, γεγονός που θα καταστήσουν τα αυτοκίνητα αποθήκες ενέργειας μέσα στους αστικούς ιστούς, σε συνδυασμό με τη χρήση έξυπνων φορτιστών.»

Επεσήμανε, δε, το πολύ σημαντικό πρόβλημα της παλαιότητας του στόλου οχημάτων στη χώρα μας, καθώς όπως είπε «συνεχίζεται η αθρόα εισαγωγή παλαιών φορτηγών, που ξεπερνούν κατά μέσο όρο τα 21 χρόνια και λεωφορείων που ξεπερνούν τα 20 χρόνια», καλώντας την πολιτεία να αναλάβει συγκεκριμένα μέτρα.

πηγή:

Απάντηση